Reflexie v príručkách z dielne Človeka v ohrození sú dizajnované tak, aby obsahovali najmä otvorené otázky, teda ponúkali priestor na premýšľanie a autentické odpovede. Postup kladenia otázok vychádza z Kolbovho cyklu učenia. Podrobnejšie vysvetlenie, ako tento cyklus funguje, nájdete na strane 15 v príručke s názvom Globálne vzdelávanie v predmete slovenský jazyk a literatúra.
Čo sa týka zapojenia celej triedy, odporúčame vám vyskúšať reflexiu v menších skupinách alebo aspoň vo dvojiciach. Žiaci a žiačky sa môžu zahrať napríklad na novinárske interview a vyspovedať sa navzájom. Celá trieda tiež môže odpovedať neverbálne – zdvihnutím palca, presunutím sa v miestnosti na pomyslenej škále a podobne. Niektoré otázky im môžete dať vypracovať samostatne alebo na domácu úlohu.
Vyskúšajte si v triede aj takzvanú tichú galériu – funguje tak, že každý žiak a každá žiačka si na položenú otázku/ otázky odpovedia na papier sami. Nechajú ich položené na svojich laviciach a následne potichu chodia po triede, ako v galérii, čítajúc si odpovede ostatných samostatne. Nezabudnite, že aj v umeleckých galériách sa kde-tu objaví nejaký šepot, keď sa dvaja ľudia stretnú pri jednom obraze.
Efektívny spôsob, ako stíšiť tých najaktívnejších ľudí z triedy, je dať im na nejaký čas prácu pozorovateľov a pozorovateliek. Rozprávať tak budú tí ostatní / tie ostatné. Ak napriek tomu nahlas rozprávať nechcú, nenúťte ich. Možno sa im to podarí pri práci v menších skupinkách, kde sa budú cítiť viac v bezpečí. Ak uvidíte, že sa nevenujú téme, neprerušujte ich hneď. Oceňte, že sa začali rozprávať a vyjadrite túžbu po ich reflexii k téme. Prípadne, vsaďte na už vyššie spomínanú neverbálnu komunikáciu prstami alebo škálovaním, no v zálohe môžete mať pripravené aj reflektívne otázky, na ktoré sa dá jednoducho odpovedať len slovami súhlasím/ nesúhlasím.
V každom prípade, trpezlivosť a láskavý prístup ku všetkým zúčastneným, vrátane seba, je to najdôležitejšie. Rôzne tipy a aktivity v tejto oblasti nájdete v našej príručke s názvom Spolupráca v školskom prostredí.